• Patron Szkoły

        • Maria Konopnicka

          (1842 - 1910)
           

          Polska poetka, nowelistka, pisarka dla dzieci, krytyk, publicystka i tłumaczka.

           

           

           

          Życiorys

          Maria Stanisława Konopnicka z domu Wasiłowska, ps. Jan Sawa, MarkoJan Waręż (ur. 23 maja 1842 roku  w Suwałkach,
          zm. 8 października 1910 roku we Lwowie

          Maria Konopnicka była córką Józefa Wasiłowskiego i Scholastyki z Turskich. Jej rodzice zamieszkali w Suwałkach w 1841. W 1849, kiedy Maria miała siedem lat, Wasiłowscy przenieśli się do Kalisza i zamieszkali na Warszawskim Przedmieściu, w mieszkaniu na parterze pałacu Puchalskich przy dzisiejszym pl. Jana Kilińskiego 4 (wówczas Stawiszyńskim Przedmieściu), naprzeciw fabryki Beniamina Repphana. Matka Marii zmarła w 1854 i została pochowana na Cmentarzu Miejskim w Kaliszu. Ojciec Marii był prawnikiem, obrońcą Prokuratorii Generalnej i patronem Trybunału Cywilnego, znawcą i miłośnikiem literatury. Wychowywał córki w tradycji chrześcijańskiej, bez kobiecego wpływu. Atmosfera powagi, żarliwego patriotyzmu i surowych nauk moralnych miała duży wpływ na Marię. W latach 1855–1856 uczyła się z siostrą na pensji u sióstr sakramentek w Warszawie i tam zetknęła się z Elizą Pawłowską, późniejszą Orzeszkową. Przyjaźń ich, scementowana wspólnymi zainteresowaniami literackimi, przetrwała całe życie Marii.

          Jedyny brat Marii, student politechniki w Liège Jan Wasiłowski, poległ 19 lutego 1863 roku w powstaniu styczniowym, w bitwie pod Krzywosądzą.

          Maria Wasiłowska poślubiła we wrześniu 1862 Jarosława Konopnickiego herbu Jastrzębiec, starszego od niej o 12 lat. Po ślubie wyjechała z Kalisza i zamieszkała w Bronowie, a następnie w Gusinie w ówczesnej guberni kaliskiej (dziś województwo łódzkie). Konopniccy pod koniec 1863 i na początku 1864 spędzili czas z synem Tadeuszem w Wiedniu i Dreźnie. W czasie dziesięciu lat małżeństwa Maria urodziła ośmioro dzieci, dwoje z nich zmarło zaraz po urodzeniu. W 1877 roku przeniosła się z dziećmi do Warszawy, gdzie mieszkała do 1890.

          Poetka zaczęła pracę w stolicy jako korepetytorka. W 1878 roku nagle zmarł jej ojciec. W tym też roku zaczęła uczestniczyć w konspiracyjnych i jawnych akcjach społecznych. Odbywała zagraniczne podróże, m.in. do Austrii, Włoch, Czech.

          Na 25-lecie pracy pisarskiej (1903) Konopnicka otrzymała w darze narodowym dworek w Żarnowcu koło Krosna na Pogórzu Karpackim.

          Życie literackie

          Maria Konopnicka debiutowała (pod pseudonimem Marko) w 1870 w dzienniku „Kaliszanin” wierszem Zimowy poranek; utwór został dobrze przyjęty. Kaliszowi poświęciła trzy utwory poetyckie: dwa zatytułowane Kaliszowi (1888, 1907) i Memu miastu (1897).

          Cykl lirycznych wierszy W górach zamieścił rok później „Tygodnik Ilustrowany”. Bardzo szybko jej twórczość poetycka przepełniona patriotyzmem i szczerym liryzmem, stylizowana „na swojską nutę” zdobyła powszechne uznanie. Pierwszy tomik Poezji wydała w 1881, następne ukazały się w latach 1883, 1887, 1896.

          W latach 1884–1886 redagowała pismo dla kobiet „Świt”. Współpracowała z tygodnikiem dla kobiet „Bluszcz”.

          Nowele pisała od początku lat osiemdziesiątych XIX wieku aż do śmierci. Zaczęło się od dziennikarskich doświadczeń Konopnickiej, w czasie redagowania przez nią „Świtu”. Początkowo czerpała inspiracje z doświadczeń Prusa, Orzeszkowej, a następnie rozwinęła własne pomysły w dziedzinie małych form. Nowela Dym opublikowana została w roku 1893.

          Maria Konopnicka zajmowała się także krytyką literacką, którą uprawiała od roku 1881, początkowo na łamach „Kłosów”, „Świtu”, „Gazety Polskiej”, „Kurjera Warszawskiego”, następnie w wielu innych pismach. Do 1890 roku przeważały artykuły recenzyjne o tekstach współczesnych autorów polskich i zagranicznych. Konopnicka jest znana z części swojego dorobku obejmującego prozę i tworzonego dla dzieci.

          Już jako znana pisarka Konopnicka powróciła do wspomnień z lat dzieciństwa spędzonych w Suwałkach. Poświęciła im dwa utwory: Z cmentarzy i Anusia. Około roku 1890 pojawiły się w poezji Konopnickiej nowe zainteresowania tematyczne, zwłaszcza dziełami kultury europejskiej oraz nowe sposoby nawiązań do tradycji.

          W 1908 w miesięczniku „Przodownica” Konopnicka opublikowała Rotę, wiersz, który stanowił punkt kulminacyjny publicystycznej kampanii poetki przeciwko polityce germanizacyjnej w zaborze pruskim.

          Utwory Konopnickiej zawierają protest przeciwko niesprawiedliwości społecznej oraz ustrojowi niosącemu ucisk i krzywdę. Nacechowane są patriotyzmem, liryzmem i sentymentalizmem.

          Konopnicka współpracowała z wydawnictwami, prasą krajową, organizacjami społecznymi, a także uczestniczyła w międzynarodowym proteście przeciwko prześladowaniu dzieci polskich we Wrześni (1901–1902). Brała udział w walce o prawa kobiet, akcji potępiającej represje władz pruskich, w pomocy na rzecz więźniów politycznych i kryminalnych.

          Maria Konopnicka zmarła na zapalenie płuc 8 października 1910 w sanatorium „Kisielki” we Lwowie. Została pochowana 11 października 1910 na cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie, w Panteonie Wielkich Lwowian (II rondo, 5 aleja).

           

           

          Utwory dla dzieci

          Śpiewnik dla dzieci

          O Janku Wędrowniczku

          O krasnoludkach i sierotce Marysi

          Na jagody

           

          Zbiory nowel

          Cztery nowele (1888)

          Moi znajomi (1890)

          Na drodze (1893) – zawierał m.in. nowele DymMendel GdańskiNasza szkapa

          Nowele (1897)

          Ludzie i rzeczy (1898) – zawierał m.in. nowelę Miłosierdzie gminy

          Na normandzkim brzegu

           

          Zbiory wierszy

          Z mojej Biblii (1896)

          Linie i dźwięki (1987)

          Italia (1901)

          Drobiazgi z podróżnej teki (1903)

          Śpiewnik historyczny (1904)

          Ludziom i chwilom (1905)

          Nowe pieśni (1905)

          Głosy ciszy (1906)

           

          Wiersze (wybór)

          Zimowy poranek (1870)

          Kaliszowi (1888 i 1907)

          Memu miastu (1897)

          Rota (1908)

          Stefek Burczymucha

          Pieśń o domu

           

          Poematy

          Pan Balcer w Brazylii (1910)

          Imagina

          Szkolne przygody Pimpusia Sadełko

          Co słonko widziało

          Dym

          Nasza szkapa